Auto’s onveiliger door wildgroei aan systemen

De hedendaagse auto is al lang niet meer in hoofdzaak een mechanisch apparaat, maar een systeem waarin onder meer mechanica, elektronica, informatica en scheikunde samenkomen. Veertig procent van de waarde van de huidige auto is nu al gebaseerd op de aanwezige elektronica.
Sinds de introductie van elektronica in auto’s, vindt er een snelle opmars van actieve veiligheidssystemen plaats, zoals ABS en ESP. ‘Al deze systemen hebben echter hun eigen sensoren en werken grotendeels onafhankelijk van elkaar’, zegt professor Edward Holweg van de TU Delft. ‘Deze hoge mate van complexiteit kan ten koste gaan de veiligheid.’
Het lijkt er in dit verband op dat het aantal terugroepacties bij auto’s toeneemt, constateert Holweg.

Global Chassis Control
Het is niet verstandig om op de weg van steeds grotere complexiteit door te gaan, vindt Holweg. Er zijn ook al alternatieven ontwikkeld, zoals het Global Chassis Control-principe (GCC), dat door enkele grote autofabrikanten is geadopteerd. Bij GCC is er één overkoepelende controller.
Het sensorsysteem zou echter niet alleen simpeler moeten worden maar ook beter, zegt Holweg. En dat is mogelijk. ‘De huidige sensorsystemen gaan vooral uit van bewegingen. Ze meten zaken als de voertuigsnelheid en de stuurhoek. Het is veel beter om uit te gaan van de krachten die een auto ondervindt’, legt Holweg uit.
Krachten, bijvoorbeeld op de wielen, bepalen immers voor een groot deel de dynamica van het voertuig. Het meten van krachten resulteert in betere en eenvoudigere informatie waardoor het aantal sensoren in de auto kan afnemen en de veiligheid toeneemt.

Lagers
‘In het verleden is geprobeerd om krachtsensoren in de wielen van auto’s te integreren. Maar dit bleek geen goede optie, onder meer omdat wielen slijten en moeten worden vervangen. Het is beter om krachtsensoren in de wiellagers te plaatsen.’ Inmiddels zijn er succesvolle proeven gedaan met sensoren in wiellagers. Het duurt volgens Holweg desondanks nog wel even voordat deze technologie rijp is voor de markt.

Reageer hier op dit artikel!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.