Hoe Spotify leerde naar big data te luisteren

Spotify breidt jaar op jaar uit, met nieuwe functies, naar nieuwe landen. De 24 miljoen actieve gebruikers – 6 miljoen betalend – maakten tot nu toe ruim 1,5 miljard playlists van de grofweg 20 miljoen tracks die je op de dienst kunt streamen. Dat levert heel veel gegevens op. Met een modewoord: big data. Spotify weet die data goed te benutten. Het is een kunst waar veel bedrijven nu mee worstelen.

Het hoofd van de data-afdeling van Spotify is een Nederlander met een Brabants accent. Wouter de Bie (33) is team lead data-infrastructuur. Sinds 2011 werkt hij op het hoofdkantoor van Spotify in Stockholm.

Hoeveel data heeft Spotify wel niet? Wat kun je daar allemaal mee? We vroegen het De Bie.

Jay-Z ging toch naar Göteborg

Elke dag verwerkt Spotify zo’n 2 terabyte aan gegevens. Van 100 kilobyte tot een paar megabyte per gebruiker, vertelt De Bie. Ze gebruiken de data om te kijken hoe Spotify presteert. “Hoeveel actieve gebruikers hebben we? Wanneer luisteren ze naar welke muziek?”

Ze rapporteren ook aan platenmaatschappijen. Om de rekening op te maken natuurlijk, maar platenmaatschappijen kunnen ook om andere analyses vragen – service van Spotify.

“Voor een Europese tour zou Jay-Z naar Stockholm komen. Maar uit onze data bleek dat zijn fans vooral in Göteborg zaten. Toen heeft de platenmaatschappij besloten het concert te verplaatsen. En we kunnen aan de data bijvoorbeeld ook zien welke artiest er waarschijnlijk op het punt van doorbreken staat.”

80 procent van de tijd heb je ongelijk

twitter_big_dataSpotify neemt bijna alle beslissingen over nieuwe functies en hoe de software en apps eruit moeten zien op basis van data, zegt De Bie. “Ik vertel bij presentaties vaak over onze knop ‘Ok, listen to music’, die Facebookgebruikers te zien krijgen als vrienden een Spotifylink delen. Eerst stond er ‘Download Spotify’ op die knop. Maar nadat we die knop hadden aangepast kregen we ineens drie keer zo veel aanmeldingen. Ha, dachten we, nu hebben we het gevonden. Daar moeten we meer mee doen. We probeerden van alles. Toonden platenhoezen, lieten alvast muziek afspelen, en nog veel meer flashy dingen. Maar bij sommige van die experimenten liep het aantal aanmeldingen zelfs terug. Alleen dat tekstje op die knop maakte echt verschil.” Zulke ervaringen leerden het bedrijf dat data onverbiddelijk de waarheid vertelt.

“Als je geen data hebt moet je strategische keuzes maken op onderbuikgevoel. Dat gebeurde bij Spotify eerst ook. Maar we weten nu dat acht van de tien dingen die we bedenken niet werken. Dat is waarom data zo mooi is. Je denkt dat je expert bent, maar 80 procent van de tijd heb je ongelijk.”

Geromantiseerd beeld

musicEr gaat een aantal beroemde succesverhalen rond over big data. Dat Google een betere graadmeter is voor waar griep heerst dan de medische databases en dat de Amerikaanse winkelketen Target op basis van het kooppatroon van een meisje eerder wist dat ze zwanger was dan haar ouders bijvoorbeeld. Bedrijven waar big data ‘lukt’, zoals Google, Facebook en ook Spotify, worden als een goed voorbeeld gezien, data als heilige graal.

“Op sommige plekken heerst een geromantiseerd beeld over wat big data voor een bedrijf kan betekenen. Bedrijven die big data-oplossingen verkopen hebben vaak een heel rooskleurig verhaal. Je hoeft bij wijze van spreken maar op een knop te drukken en je probleem is opgelost.”

 

(Bron: http://www.nrcq.nl/2014/05/26/waarom-big-data-onverbiddelijk-de-waarheid-vertelt door Laura Wismans op maandag 26 mei 2014)

Reageer hier op dit artikel!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.