Het systeem

Op 25 april 2014 schreef Maarten van Roosmalen de volgende herkenbare column in het NRC:

In korte tijd kreeg ik een paar keer met ‘het systeem’ te maken. Frustrerend, want de ervaring leert dat je kansloos bent zodra ze zich achter het systeem verschuilen. Dan kun je beter je bek houden want voor hetzelfde geld belanden je assertieve opmerkingen ook in het systeem.

Eerst was er mijn bejaarde moeder die zich ergerde aan haar bankpasjes waar behalve haar naam ook de naam van mijn vader op stond.

„Het klopt niet meer”, zei ze de hele tijd want mijn vader was al geruime tijd dood.

„Laat het nou maar zo, wat maakt het uit” en „Daar komt alleen maar ellende van”, had ik nog gezegd, maar ik had ook gewoon mijn mond kunnen houden. Want op een goede dag stapte ze toch een bankfiliaal binnen om te zeggen dat er van haar bankpasjes niets klopte. De mevrouw daar ging het meteen in orde maken.

Dat was buiten ‘het systeem’ gerekend.

Nog geen week later kon ze niet meer pinnen en moesten haar flexibel krediet en hypotheek opnieuw worden afgesloten. Het liefst via allemaal formulieren op de website die voor haar ontoegankelijk was omdat ze het internetbankieren niet beheerst en nooit zal beheersen.

„Het is hier inmiddels een verschrikkelijke papierwinkel aan het worden”, waarschuwde ze alvast door de telefoon toen ik een bezoekje aankondigde.

„Het ligt op drie stapels.”

De mevrouw van de bank die haar eerst nog zo vriendelijk had geholpen had allang spijt. Als mijn moeder voor de zoveelste keer wanhopig het filiaal binnen stapte stak ze maar meteen de handen in de lucht.

Sorry, sorry, sorry, maar ja het systeem…

Daarna begon het systeem tegen mij.

Bij de nieuwe apotheek – de oude was failliet – zei ‘het systeem’ dat ik geen medicijnen kon afhalen omdat ik die al had afgehaald bij de oude apotheek, wat aantoonbaar niet kon.

Bij de belastingdienst die het aan mij verleende uitstel introk, omdat het systeem dat automatisch deed, als je accountant onder een andere naam voor zichzelf begon.

Bij de telecomaanbieder, waar het systeem wilde dat ik een rekening voor de tweede keer betaalde, anders zou het systeem mij automatisch blokkeren.

Ik begon te geloven dat het systeem het systematisch op mij voorzien had, maar dat was toch niet zo, zei een medewerkster van de telecomaanbieder me gisteren.

„Ik zie verder niets geks in het systeem.”

Daarna volgde een zin die hoop gaf.

„Soms corrigeert het systeem zichzelf.”

Reageer hier op dit artikel!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.